Princeton kampt zoals zovele Amerikaanse campussen of semi-openbare ruimtes met een groeiend aantal auto gebruikers en een grote moeite om mensen aan te moedigen actieve mobiliteitskeuzes te maken.
De universiteit stelde daarom een ambitieus campus plan op, waarin het verbeteren van voetgangers- en fietsvoorzieningen een topprioriteit was. Applied Information Group werd al vroeg gekozen als partner om van meet af aan na te denken over de totaal ervaring, en hoe wayfinding hier in de breedste zin kan op inspelen.
2020 – bij Applied Information Group
(alle beelden © Applied Information Group)
Observaties en strategie
Als design lead werkte ik samen met mijn team aan een diepgaande discovery fase waarin we door middel van verschillende on-site immersie weken een beeld vormden van de huidige problematiek. Dit deed ik door verschillende interviews en workshops te houden met bezoekers, studenten, professoren en medewerkers. Dit onderzoek werd gekristalliseerd in 6 algemene inzichten die de basis vormden van een long-term strategie waarin verder werd gedacht dan een initiële 5-jaren plan.
Pilootproject
Deze strategie werd op zijn beurt gebruikt als basis voor een pilotproject met een focus op informatievoorziening voor voetgangers en fietsers. Dit nam de vorm aan van een reeks informatiepunten waarop cartografie een prominente rol aannam. De veelheid aan bestemmingen informeerde deze richting: directionele wegwijzers zouden de complexiteit van de campus enkel nog complexer maken. Dit leerden we al snel uit het oude wayfinding systeem dat we analyseerden en staafden door middel van user interviews.
Uitbreiding
Al snel werden ik en mijn team toevertrouwd met een resem extra projecten, waardoor Applied al snel de uitverkoren graphic design en wayfinding partner werd van de universiteit. Zo stond ik mee aan de wieg voor een herontwerp van het transit netwerk van de universiteit, ontwierp ik een strategie en signalisatie voor duidelijkere identificatie van gebouwen, alsook een digitaal masterplan om alle informatie ook in de broekzak van de gebruiker te krijgen. Ik verliet Applied net voor de installatie van het pilotproject, maar de nog durende samenwerking tussen Applied en Princeton is een duidelijk teken van de impact die ik had op de eerste jaren van onze samenwerking, waarin een £500k project uitgroeide tot £1,5m.
Princeton kampt zoals zovele Amerikaanse campussen of semi-openbare ruimtes met een groeiend aantal auto gebruikers en een grote moeite om mensen aan te moedigen actieve mobiliteitskeuzes te maken.
De universiteit stelde daarom een ambitieus campus plan op, waarin het verbeteren van voetgangers- en fietsvoorzieningen een topprioriteit was. Applied Information Group werd al vroeg gekozen als partner om van meet af aan na te denken over de totaal ervaring, en hoe wayfinding hier in de breedste zin kan op inspelen.
2020 – bij Applied Information Group
(alle beelden © Applied Information Group)
Observaties en strategie
Als design lead werkte ik samen met mijn team aan een diepgaande discovery fase waarin we door middel van verschillende on-site immersie weken een beeld vormden van de huidige problematiek. Dit deed ik door verschillende interviews en workshops te houden met bezoekers, studenten, professoren en medewerkers. Dit onderzoek werd gekristalliseerd in 6 algemene inzichten die de basis vormden van een long-term strategie waarin verder werd gedacht dan een initiële 5-jaren plan.
Pilootproject
Deze strategie werd op zijn beurt gebruikt als basis voor een pilotproject met een focus op informatievoorziening voor voetgangers en fietsers. Dit nam de vorm aan van een reeks informatiepunten waarop cartografie een prominente rol aannam. De veelheid aan bestemmingen informeerde deze richting: directionele wegwijzers zouden de complexiteit van de campus enkel nog complexer maken. Dit leerden we al snel uit het oude wayfinding systeem dat we analyseerden en staafden door middel van user interviews.
Uitbreiding
Al snel werden ik en mijn team toevertrouwd met een resem extra projecten, waardoor Applied al snel de uitverkoren graphic design en wayfinding partner werd van de universiteit. Zo stond ik mee aan de wieg voor een herontwerp van het transit netwerk van de universiteit, ontwierp ik een strategie en signalisatie voor duidelijkere identificatie van gebouwen, alsook een digitaal masterplan om alle informatie ook in de broekzak van de gebruiker te krijgen. Ik verliet Applied net voor de installatie van het pilotproject, maar de nog durende samenwerking tussen Applied en Princeton is een duidelijk teken van de impact die ik had op de eerste jaren van onze samenwerking, waarin een £500k project uitgroeide tot £1,5m.
Wayfinding
© Werther Vandenborre – 2024