Amerika is hét autoland bij uitstek. Maar sommige steden doen enorm hun best om dat tij te keren en kijken hiervoor naar hun Europese tegenhangers. Seattle is sinds zijn oorsprong een vrijgevochten progressieve stad, dat in recente jaren de focus op de auto wil verleggen naar actievere vervoersmiddelen. Applied werd aangesteld als expert om deze verandering door middel van wayfinding aan te pakken. Ik nam de leiding over het ontwerp van dit project.
2020 – bij Applied Information Group
(alle beelden © Applied Information Group)
De stad begrijpen
De eerste stap was om de aanwezige problematiek in beeld te brengen. Vanuit een beter begrip van de locale uitdagingen vloeide een complete wayfinding strategie voort. Hierin balden we onze bevindingen en observaties samen die uit een uitgebreide onderzoeksfase vloeiden. Gedurende het hele project stonden we in constant contact met de eindgebruikers, waarmee we verschillende workshops organiseerden, interviews deden, en design discussies hielden.
We zorgden ook dat alle verschillende publieke en private stakeholders mee deel uitmaakten van het ontwerpproces, om totale buy-in te verzekeren doorheen de stad.
Een eerste piloot project
De strategie vormde het startpunt van het ontwerp van een wayfinding systeem dat bestaat uit een diverse typologie. Elk informatiepunt beantwoord specifieke noden van gebruikers – gaande van simpele bewegwijzering die in een oogopslag de richting van bestemmingen aangeeft, tot aankomstborden die de gebruiker uitnodigt om de stad verder te ontdekken.
De eerste stap om dit project tot leven te brengen in de stad was door middel van een piloot project in drie cruciale centrale wijken. Het industrieel ontwerp van de borden is gebaseerd op een modulair systeem dat het mogelijk maakt informatie met gemak up to date te houden in latere fases van het project.
Inclusiviteit als centrale pijler
Van meet af aan staat inclusiviteit centraal in dit project. Door middel van verschillende focusgroepen op te richten luisterden we naar specifieke noden van gebruikers die het moeilijker hebben zich voort te bewegen in de stad. Twee belangrijke thema’s kwamen hier naar voor: Seattle is enorm heuvelachtig, en de informatievoorzieningen voor slechtzienden is quasi onbestaande. Als deel van dit piloot project tonen de kaarten alle straten die steiler zijn dan een toegankelijke oprit, en integreerden we elementen met braille in het systeem.
Amerika is hét autoland bij uitstek. Maar sommige steden doen enorm hun best om dat tij te keren en kijken hiervoor naar hun Europese tegenhangers. Seattle is sinds zijn oorsprong een vrijgevochten progressieve stad, dat in recente jaren de focus op de auto wil verleggen naar actievere vervoersmiddelen. Applied werd aangesteld als expert om deze verandering door middel van wayfinding aan te pakken. Ik nam de leiding over het ontwerp van dit project.
2020 – bij Applied Information Group
(alle beelden © Applied Information Group)
De stad begrijpen
De eerste stap was om de aanwezige problematiek in beeld te brengen. Vanuit een beter begrip van de locale uitdagingen vloeide een complete wayfinding strategie voort. Hierin balden we onze bevindingen en observaties samen die uit een uitgebreide onderzoeksfase vloeiden. Gedurende het hele project stonden we in constant contact met de eindgebruikers, waarmee we verschillende workshops organiseerden, interviews deden, en design discussies hielden.
We zorgden ook dat alle verschillende publieke en private stakeholders mee deel uitmaakten van het ontwerpproces, om totale buy-in te verzekeren doorheen de stad.
Een eerste piloot project
De strategie vormde het startpunt van het ontwerp van een wayfinding systeem dat bestaat uit een diverse typologie. Elk informatiepunt beantwoord specifieke noden van gebruikers – gaande van simpele bewegwijzering die in een oogopslag de richting van bestemmingen aangeeft, tot aankomstborden die de gebruiker uitnodigt om de stad verder te ontdekken.
De eerste stap om dit project tot leven te brengen in de stad was door middel van een piloot project in drie cruciale centrale wijken. Het industrieel ontwerp van de borden is gebaseerd op een modulair systeem dat het mogelijk maakt informatie met gemak up to date te houden in latere fases van het project.
Inclusiviteit als centrale pijler
Van meet af aan staat inclusiviteit centraal in dit project. Door middel van verschillende focusgroepen op te richten luisterden we naar specifieke noden van gebruikers die het moeilijker hebben zich voort te bewegen in de stad. Twee belangrijke thema’s kwamen hier naar voor: Seattle is enorm heuvelachtig, en de informatievoorzieningen voor slechtzienden is quasi onbestaande. Als deel van dit piloot project tonen de kaarten alle straten die steiler zijn dan een toegankelijke oprit, en integreerden we elementen met braille in het systeem.
Wayfinding
© Werther Vandenborre – 2024